FN's Verdensmål

Køge Havn er i dag fuldt udnyttet, men store nye arealer og en meget større vanddybde er på vej. Foto: Køge Havn

Køge Havn gør den blå motorvej grønnere

Sponseret indhold af: Skandinavisk Transportcenter

15. oktober, 2018

Havneudvidelsen syd for hovedstadsområdet med et stort landareal, flere tusinde ekstra kajmeter og en ny multiterminal skal facilitere en grøn udvikling for alle sine kunder.

Køge Havn vil inden for de næste fire år stå med 700.000 ekstra kvadratmeter og flere tusinde ekstra kajmeter – alt sammen med ét mål; at gøre den blå verden lidt grønnere.

Ifølge havnedirektør Thomas Elm Kampmann er det kun naturligt for dem som Sjællands førende transportcentrum at have et grønt formål.

»Det er fremtiden. Hvis vi kan samle på de virksomheder, som har store logistik- og transportbehov hernede, så understøtter det en mulighed for grønne hensyn. Køge ligger så tæt på hovedstadsområdet, at vi er en hovedåre til den halvanden million mennesker, der skal have noget at spise og drikke nord for os. Det er baggrunden for hele udvidelsen, da vi gerne vil understøtte, at alle de virksomheder, der ligger sig hernede, kan betjenes infrastrukturmæssigt så grønt som overhovedet muligt,« fortæller direktøren og fortsætter:

»Bottom line er, at vi er sat i verden for at understøtte miljørigtige transporter på den blå motorvej.«

Havneudvidelsen står til at koste én milliard kroner, det største anlægsprojekt i Køges historie, og det vil gøre havnen tre gange så stor som i dag.

Pizzabakken fra England

Køge Havn henvender sig hovedsageligt til erhvervstransport og har faciliteter som tankanlæg, diverse service- og reparationsområder, vaskeanlæg, parkeringsplads samt plads til at virksomheder kan flytte ind på området.

Helt specifikt betyder havnens placering og faciliteter, at erhvervstransporterne har mulighed for at læsse af og bearbejde deres gods meget tættere på endestationen i hovedstadsområdet.

Husholdningsaffald fra eksempelvis England og Irland bliver transporteret til Køge Havn, fordi forbrændingsmulighederne og kildesorteringen er bedre i Danmark.

» I England og Irland har man været nødt til at køre affaldet ud på en mark. Nu kan en pizzabakke fra England i stedet blive kildesorteret og renset for organisk materiale, derefter samlet i en stor balle med andet pap og udskibet til Køge. Her i Køge bliver den så losset og kørt i lastbil op til forbrændingsanlægget i Roskilde. Det lyder måske sindssygt, at en pizzabakke skal rejse så langt og ende sine dage i Danmark, men CO2-regnskabet er fantastisk positivt. Nu skal pizzabakken ikke længere ligge 30-50 år og formulde på en engelsk mark. Det er en del af hele den grønne kæde, som vi understøtter med vores kajfaciliteter,« siger Thomas Elm Kampmann.
På den måde er Køge Havn med til at gøre hele transportprocessen mere bæredygtig og klimavenlig.
»Hvis det kun var havnen, der skulle være miljøvenlig, så ville vi bare skulle udskifte pærerne til LED eller køre på miljøvenlig brændstof, og det gør vi jo allerede. Men vi vil meget hellere ud at skabe de transportkæder, som kan facilitere den grønne omstilling,« siger Thomas Elm Kampmann.

Transportbranchenefterspørger grønne løsninger

Havnedirektøren er glad for, at hans kunder selv søger de grønne løsninger, som han kan tilbyde.

»De sidste ti år har der helt sikkert være en meget større efterspørgsel. Meget, meget større. I særdeleshed i forbindelse med varmekraftværkernes omstilling fra fossile brændstoffer til biomasse har vi oplevet en klar stigning,« siger direktøren.

Han understreger, at havnen selvfølgelig ikke er et filantropisk foretagende, men at det er meget sjovere for dem at tage forretning ind, som understøtter den grønne omstilling. Og så er det ikke blot en personlig passion at være grøn – det er også et samfundsansvar, han føler på sine skuldre.

»Når man har ansvaret for en virksomhed, som kan hjælpe med omstillingen, så har man også en pligt til at gøre sit, hvor man kan,« siger Thomas Elm Kampmann

Udvidelsen af Køge Havn står til at være færdig i 2022 og indebærer 2300 nye kajmeter med en vanddybde på 8,5-9,5 meter, et helt nyt landareal på 400.000 kvadratmeter og en multiterminal på 225.000 kvadratmeter samt nye vejanlæg.

Flere artikler

“Jeg er egentlig direktør for et SDG 6 & 13-selskab”

“Jeg er egentlig direktør for et SDG 6 & 13-selskab”

“Jeg er egentlig direktør for et SDG 6 & 13-selskab” Sponseret indhold af: Aarhus Universitet Grundfos har i mange år arbejdet bevidst med bæredygtighed som udgangspunkt for at skabe forretning, og med FN’s Verdensmål har selskabet fået en ny måde at italesætte deres...

»Verdensmål kan hjælpe erhvervslivet«

»Verdensmål kan hjælpe erhvervslivet«

»Verdensmål kan hjælpe erhvervslivet« Sponseret indhold af: Aarhus Universitet Da FN’s Verdensmål blev præsenteret i 2015, fik verdens nationer og virksomheder en fælles rettesnor for bæredygtighed. Men hvordan omsætter virksomhederne idealerne i verdensmålene til...

Gør verdensmål til forretning

Gør verdensmål til forretning

Gør verdensmål til forretning Sponseret indhold af: Stena Recycling Med ’Design for Recycling’ bistår virksomheden Stena Recycling sine kunder i en rejse mod cirkulær økonomi. En af kunderne er Grundfos, der bruger Stena i designfasen af nye og bæredygtige produkter....

Solid energi på bæredygtig facon

Solid energi på bæredygtig facon

Solid energi på bæredygtig facon: Klimavenlig vindenergi skal være en investering Sponseret indhold af: Solid Windpower Da den danske virksomhed Solid Windpower sadlede om til bæredygtig vindenergi, skulle det også være en rentabel forretning – ikke bare for dem selv,...

Verdensmål integreret på havnen

Verdensmål integreret på havnen

Verdensmål integreret på havnen Sponseret indhold af: LINDØ Port Of Odense LINDØ port of ODENSE integrerer FN’s Verdensmål i havnens CSR-arbejde – blandt andet i forhold til uddannelse, miljø, sikkerhed og sundhed. Tekst: Forfatteren FN’s verdensmål kan være en del af...

Data og teknologi omsætte verdensmål til virkelighed

Data og teknologi omsætte verdensmål til virkelighed

Hos IBM Danmark tror man på, at data og teknologi kan hjælpe virksomheder med at indfri FN’s verdensmål. Virksomheden udviklerog leverer IT-serviceydelser, software og hardware til hele verden. Foto: IBM Data og teknologi omsætte verdensmål til virkelighed Sponseret...

Nutidens teknologi skaber fremtidens løsninger

Nutidens teknologi skaber fremtidens løsninger

Nutidens teknologi skaber fremtidens løsninger Sponseret indhold af: KAMSTRUP Et af FN’s verdensmål er at sikre, at alle har adgang til vand og sanitet, og at dette forvaltes bæredygtigt. Teknologien spiller en stor rolle i forhold til at nå målet, og løsningerne...

Når social ansvarlighed og forretning går hånd i hånd

Når social ansvarlighed og forretning går hånd i hånd

Når social ansvarlighed og forretning går hånd i hånd Sponseret indhold af: Aarhus Universitet Med FN’s 17 Verdensmål stilles endnu højere krav til virksomheders samfundsansvar og arbejde med CSR, corporate social responsibility. Vi har spurgt fire af industriens...

Medarbejdertrivsel er drivkraften

Medarbejdertrivsel er drivkraften

Medarbejdertrivsel er drivkraften Sponseret indhold af: LINDAB Hos Lindab tror man på, at en afgørende drivkraft i virksomheden er høj trivsel, lavt sygefravær, udvikling og talentprogrammer. Tekst: Forfatteren Den grundlæggende holdning hos Lindab, som er leverandør...

Det handler om hele tiden at blive bedre

Det handler om hele tiden at blive bedre

Bringer know-how ud og hjem: Det handler om hele tiden at blive bedre Sponseret indhold af: Vandcenter Syd VandCenter Syd har sin kerneforretning på Fyn. Virksomheden tager også sin viden ud til gavn i resten af verden, og det kommer i sidste ende kunderne til gode....

Rent vand er en vigtig del af en bæredygtig fremtid

Rent vand er en vigtig del af en bæredygtig fremtid

Rent vand er en vigtig del af en bæredygtig fremtid Sponseret indhold af: KRÜGER Med FN’s verdensmål er der taget hul på nogle af verdens helt store udfordringer, og rent vand er en vigtig faktor i forhold til at nå flere af dem. Bæredygtig teknologi og innovation...

Godt byggeri skal på dagsordenen

Godt byggeri skal på dagsordenen

Godt byggeri skal på dagsordenen Sponseret indhold af: Danske Tegl Bæredygtige byer og lokalsamfund er et af FN’s Verdensmål, og det burde inspirere os til at tage vores bygninger alvorligt og sætte godt byggeri på den politiske dagsorden. Tekst: Forfatteren Der...

Sådan kan virksomheder bruge FN’s verdensmål

Sådan kan virksomheder bruge FN’s verdensmål

Sådan kan virksomheder bruge FN’s verdensmål Sponseret indhold af: Aarhus Universitet Verdensmålene har skabt et globalt sprog, som giver virksomheder mulighed for at tale direkte ind i fælles visioner med kunder, investorer og regeringer i hele verden. Men det er...