FN's Verdensmål

Verdensmålene skaber en fælles vision for både virksomheder, investorer og forbrugere. Foto: Colourbox

Sådan kan virksomheder bruge FN’s verdensmål

15. oktober, 2018

Verdensmålene har skabt et globalt sprog, som giver virksomheder mulighed for at tale direkte ind i fælles visioner med kunder, investorer og regeringer i hele verden. Men det er ikke let integrere verdensmål i nye forretningsmodeller. Dansk Industri guider derfor virksomheder til at bruge verdensmålene i deres forretning.

Da amerikanerne med John F. Kennedy i spidsen besluttede, at de inden for det kommende årti ville have et bemandet rumfartøj til månen og retur igen, var det et ambitiøst mål. Men målet i sig selv var ikke det afgørende. Det var alt det, de lærte undervejs.

En månerejse krævede nemlig nye teknologier og nye produkter, fortæller Jacob Kjeldsen, som er chef for international virksomhedsrådgivning hos Dansk Industri. Han forklarer, at det er det samme, der sker, når virksomheder gør
verdensmålene til en del af deres målsætning.

I projektet ”Fra Filantropi til Forretning”, som er støttet af Industriens Fond, guider Dansk Industri derfor 21 virksomheder igennem et 2-årigt forløb. Her skal deltagerne gøre de bæredygtige mål til en del af deres visioner og strategier.

Forstå verdensmålene

»Første led i arbejdet med verdensmålene er at forstå dem som et fælles sprog og et kommunikationsværktøj, der kan bruges til at gøre virksomheden mere bæredygtig og samtidig øge konkurrenceevnen,« siger Jacob Kjeldsen.

Han nævner for eksempel virksomheder, der udleder meget CO2, men også virksomheder som kan udvikle og sælge bæredygtige løsninger, der bliver efterspurgt på det globale marked.

»Bæredygtighed skal være en autentisk forpligtelse at arbejde imod en bæredygtig forretningsmodel. Virksomheden skal med andre ord ikke fortælle, hvad den har gjort, men hvordan den agter at bidrage til bæredygtighed og samtidigt styrke sin forretning,« siger Jacob Kjeldsen.

Sæt et mål

Derfor er næste skridt at sætte et mål og en vision for virksomheden i fremtiden – og gerne frem til 2030. Det eneste krav til målet er, at det skal være ambitiøst og nemt at kommunikere.

»Hvis ikke målet er ambitiøst, så har det ikke nogen effekt,« siger Jacob Kjeldsen og tilføjer: »Virksomheden skal selv definere sin vision. Verdensmålene giver dem en platform og et sprog til at kommunikere deres vision.«

I belysningsvirksomheden Fischer Lighting har de høje ambitioner for fremtiden. Lars Elmvang, som er partner i Fischer Lighting, siger:

»Vores vision er at producere belysning, som er 100% bæredygtig. Det betyder, at alle vores materialer på sigt skal være genanvendelige, så intet ender som forbrænding. Alt skal indgå i en cirkulær kontekst.«

Udvælg relevante verdensmål

Verdensmålene afspejler de største udfordringer i verden, og nogle af dem kan på sigt påvirke den enkelte virksomhed negativt. Det skal den tage højde for, når den udvælger de meste relevante verdensmål at arbejde med.

»Man skal forestille sig, hvordan ens virksomhed ser ud om 12 år. Hvordan arbejder den i 2030? Hvilke krav bliver den mødt med fra kunder og investorer? Hvordan byder virksomheden ind med bæredygtige løsninger?,« siger Jacob Kjeldsen og forklarer, at det er nødvendigt at have ”det lange lys på” i arbejdet med verdensmålene.

En del af arbejdet på projektet er derfor også at træne virksomhederne i at forstå og omsætte verdensmålene til nye forretningsmuligheder.

Hos emballagevirksomheden Plus Pack A/S ligger fokus især på verdensmål 12 om ansvarligt forbrug og produktion. Camilla Haustrup Hermansen, som er direktør for forretningsudvikling, siger:

»På den ene side skal vi levere emballageløsninger til fødevarer, som forbrugerne ønsker. På den anden side genererer vi en masse affald, som ingen af os ønsker. Plus Pack vil gerne løse dette dilemma på en bæredygtig måde i partnerskaber med markedet.«

Arbejdet går i gang

Når målene er valgt, skal de formidles ud til både ansatte, kunder, konkurrenter og samarbejdspartnere og blive en del af virksomhedens kommunikationsstrategi.

Her kommer det individuelle arbejde ind – det kan være alt fra arbejde med vandbesparelse, udstyr, der skal sendes til udviklingslande, eller komponenter til maskiner og biler, der er produceret bæredygtigt. Måske skal der opfindes et nyt produkt, eller produkterne hjemtages i en cirkulær forretningsmodel.

»USA tog et kvantespring teknologisk, ikke bare med at sende folk til månen, men der opstod også en masse nye produkter, teknologier og virksomheder undervejs. Det er vejen mod målet, der skaber udviklingen af forretningen, og det skal vi dyrke med afsæt i bæredygtige forretningsmodeller. For det er der fremtid i,« slutter Jacob Kjeldsen fra Dansk Industri.

FAKTA

I forbindelse med projektet er der etableret et SDG High Level Advisory Board, som bidrager med kvalificeret sparring inden for state-of-the-art løsninger, fremtidsanalyser, tendenser i markedet, inspiration, sparring og mentorforløb i forhold til projektet.

Find sammensætning af boardet på sdgforretning.dk.

Disse 21 virksomheder er med i projektet ”Fra Filantropi til Forretning”

  • bObles A/S
  • DuPont Nutrition & Health
  • Egmont A/S
  • Fischer Lighting
  • FLSmidth A/S
  • Gehl A/S
  • Haldor Topsøe A/S
  • Hempel A/S
  • Herning Vand
  • Kamstrup A/S
  • Kopenhagen Fur A/S
  • Krüger A/S
  • LE34 A/S
  • Orana A/S
  • Peter Larsen Kaffe A/S
  • Plus Pack A/S
  • Roskilde Festival
  • Royal Greenland A/S
  • Stena Recycling A/S
  • Stjernholm A/S
  • Tasso A/S

Flere artikler

“Jeg er egentlig direktør for et SDG 6 & 13-selskab”

“Jeg er egentlig direktør for et SDG 6 & 13-selskab”

“Jeg er egentlig direktør for et SDG 6 & 13-selskab” Sponseret indhold af: Aarhus Universitet Grundfos har i mange år arbejdet bevidst med bæredygtighed som udgangspunkt for at skabe forretning, og med FN’s Verdensmål har selskabet fået en ny måde at italesætte deres...

»Verdensmål kan hjælpe erhvervslivet«

»Verdensmål kan hjælpe erhvervslivet«

»Verdensmål kan hjælpe erhvervslivet« Sponseret indhold af: Aarhus Universitet Da FN’s Verdensmål blev præsenteret i 2015, fik verdens nationer og virksomheder en fælles rettesnor for bæredygtighed. Men hvordan omsætter virksomhederne idealerne i verdensmålene til...

Gør verdensmål til forretning

Gør verdensmål til forretning

Gør verdensmål til forretning Sponseret indhold af: Stena Recycling Med ’Design for Recycling’ bistår virksomheden Stena Recycling sine kunder i en rejse mod cirkulær økonomi. En af kunderne er Grundfos, der bruger Stena i designfasen af nye og bæredygtige produkter....

Solid energi på bæredygtig facon

Solid energi på bæredygtig facon

Solid energi på bæredygtig facon: Klimavenlig vindenergi skal være en investering Sponseret indhold af: Solid Windpower Da den danske virksomhed Solid Windpower sadlede om til bæredygtig vindenergi, skulle det også være en rentabel forretning – ikke bare for dem selv,...

Verdensmål integreret på havnen

Verdensmål integreret på havnen

Verdensmål integreret på havnen Sponseret indhold af: LINDØ Port Of Odense LINDØ port of ODENSE integrerer FN’s Verdensmål i havnens CSR-arbejde – blandt andet i forhold til uddannelse, miljø, sikkerhed og sundhed. Tekst: Forfatteren FN’s verdensmål kan være en del af...

Køge Havn gør den blå motorvej grønnere

Køge Havn gør den blå motorvej grønnere

Køge Havn gør den blå motorvej grønnere Sponseret indhold af: Skandinavisk Transportcenter Havneudvidelsen syd for hovedstadsområdet med et stort landareal, flere tusinde ekstra kajmeter og en ny multiterminal skal facilitere en grøn udvikling for alle sine kunder....

Data og teknologi omsætte verdensmål til virkelighed

Data og teknologi omsætte verdensmål til virkelighed

Hos IBM Danmark tror man på, at data og teknologi kan hjælpe virksomheder med at indfri FN’s verdensmål. Virksomheden udviklerog leverer IT-serviceydelser, software og hardware til hele verden. Foto: IBM Data og teknologi omsætte verdensmål til virkelighed Sponseret...

Nutidens teknologi skaber fremtidens løsninger

Nutidens teknologi skaber fremtidens løsninger

Nutidens teknologi skaber fremtidens løsninger Sponseret indhold af: KAMSTRUP Et af FN’s verdensmål er at sikre, at alle har adgang til vand og sanitet, og at dette forvaltes bæredygtigt. Teknologien spiller en stor rolle i forhold til at nå målet, og løsningerne...

Når social ansvarlighed og forretning går hånd i hånd

Når social ansvarlighed og forretning går hånd i hånd

Når social ansvarlighed og forretning går hånd i hånd Sponseret indhold af: Aarhus Universitet Med FN’s 17 Verdensmål stilles endnu højere krav til virksomheders samfundsansvar og arbejde med CSR, corporate social responsibility. Vi har spurgt fire af industriens...

Medarbejdertrivsel er drivkraften

Medarbejdertrivsel er drivkraften

Medarbejdertrivsel er drivkraften Sponseret indhold af: LINDAB Hos Lindab tror man på, at en afgørende drivkraft i virksomheden er høj trivsel, lavt sygefravær, udvikling og talentprogrammer. Tekst: Forfatteren Den grundlæggende holdning hos Lindab, som er leverandør...

Det handler om hele tiden at blive bedre

Det handler om hele tiden at blive bedre

Bringer know-how ud og hjem: Det handler om hele tiden at blive bedre Sponseret indhold af: Vandcenter Syd VandCenter Syd har sin kerneforretning på Fyn. Virksomheden tager også sin viden ud til gavn i resten af verden, og det kommer i sidste ende kunderne til gode....

Rent vand er en vigtig del af en bæredygtig fremtid

Rent vand er en vigtig del af en bæredygtig fremtid

Rent vand er en vigtig del af en bæredygtig fremtid Sponseret indhold af: KRÜGER Med FN’s verdensmål er der taget hul på nogle af verdens helt store udfordringer, og rent vand er en vigtig faktor i forhold til at nå flere af dem. Bæredygtig teknologi og innovation...

Godt byggeri skal på dagsordenen

Godt byggeri skal på dagsordenen

Godt byggeri skal på dagsordenen Sponseret indhold af: Danske Tegl Bæredygtige byer og lokalsamfund er et af FN’s Verdensmål, og det burde inspirere os til at tage vores bygninger alvorligt og sætte godt byggeri på den politiske dagsorden. Tekst: Forfatteren Der...